Hulp bij onbedwingbare trek en moeilijke situaties

  • by
Moeilijke situaties

Wat is er nodig om tabaksvrij te blijven?

Stoppen met roken kan een lang en moeilijk proces zijn. Maar tabaksvrij blijven is het langste en belangrijkste onderdeel ervan. Elke dag moet u besluiten om vandaag niet te roken. Elke dag dat je niet rookt, is een kleine overwinning. Dit alles zorgt voor een enorme overwinning in de loop van de tijd.

Hoe kom ik door de moeilijke plekken nadat ik ben gestopt met roken?

  • Breng de eerste dagen nadat u bent gestopt met roken zoveel mogelijk vrije tijd door op openbare plaatsen waar roken niet is toegestaan. (Bibliotheken, winkelcentra, musea, theaters, restaurants zonder bars en kerken zijn meestal rookvrij.)
  • Zorg goed voor uzelf. Drink water, eet goed en zorg voor voldoende slaap. Dit kan u helpen de energie te krijgen die u nodig heeft om met extra stress om te gaan.
  • Drink gedurende ten minste een paar maanden geen alcohol, koffie of andere dranken die u in verband brengt met roken. Probeer in plaats daarvan iets anders – misschien verschillende soorten water, sportdranken of 100% vruchtensap. Probeer dranken te kiezen die weinig of geen calorieën bevatten.
  • Als u het gevoel mist een sigaret in uw hand te hebben, houd dan iets anders vast – een potlood, een paperclip, een muntstuk of een knikker bijvoorbeeld.
  • uw longen vullen zich met frisse, schone lucht.

 

Wanneer je de “gekken” krijgt

Hunkeren is echt – het is niet alleen je verbeelding. Wanneer u de “gekken” voelt, merkt u misschien ook dat uw stemming verandert, en dat uw hartslag en bloeddruk ook kunnen stijgen. Probeer deze tips om deze tijden door te komen, en blijf daar hangen – de onbedwingbare trek zal beter worden:

  • Houd vervangingsmiddelen bij de hand waarop u kunt zuigen of kauwen, zoals wortels, augurken, appels, selderij, rozijnen of suikervrije kauwgom of harde snoep.
  • Weet dat woede, frustratie, angst, prikkelbaarheid en zelfs depressie normaal zijn na het stoppen en beter zullen worden naarmate je leert om te gaan zonder tabak. Raadpleeg uw arts als deze gevoelens langer dan een maand aanhouden.

Andere manieren om actief te blijven

Misschien heb je veel opgekropte energie terwijl je probeert te stoppen en tabakvrij te blijven. Als je op zoek bent naar iets anders dan roken, bedenk dan manieren waarop je actief en productief kunt zijn, of misschien kun je iets nieuws proberen! Doe wat tuin- of huishoudelijk werk. Organiseer of ruim een ​​kast, een kamer of zelfs de hele kelder op. Raak betrokken bij een nieuwe sport of hobby die u leuk vindt. Sommige van deze “afleidingen” kunnen ervoor zorgen dat u ook niet aankomt nadat u bent gestopt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *